archive-vuchk.history.org.ua
ISSN 2313-5883
Z arhìvìv VUČK, GPU, NKVD, KGB
Штучний інтелект пропонує нові підходи для навчання, викладання та академічної роботи. Водночас, його використання у цих сферах пов’язане з низкою етичних проблем. ШІ модулює когнітивні функції людини, як-то: аналіз даних, машинне навчання за рахунок застосування рішень безлічі подібних завдань, розпізнавання образів тощо. На відміну від попередніх систем, ШІ може створювати контент (текст, зображення, аудіо, відео), а не лише шукати його, а також адаптуватися до контексту.
ШІ можна використовувати у таких випадках:
- редагування тексту рукопису чи рецензії, написаних самостійно, з метою перевірки граматики та покращення формулювань думок;
- аналізу великих обсягів даних;
- пошук та формування бібліографії за умови верифікації кожного видання;
- переклад анотації до стаття іноземними мовами за умови перевірки точності перекладу та збереження змісту.
Неприпустимим є:
- видавання тексту рукопису статті, згенерованого чи переформульованого ШІ, за власний авторський твір;
- створення за допомогою ШІ неправдивих даних, фактів, зображень (тобто фабрикація);
- використання неідентифікованих джерел;
- здійснювати рецензування текстів рукописів за допомогою ШІ;
- покладатися на ШІ як єдине джерело інформації.
Автори, рецензенти та члени редколегії мають усвідомлювати ризики, пов’язані із використанням ШІ:
- можливість порушення авторського права;
- загроза захисту персональних даних;
- загроза створення ШІ аморального, образливого, неточного та неетичного контенту.





